Ensemble

logobhag

 

Het Bhag-ensemble is een strijkersensemble dat kan bogen op een lange muzikale traditie in Halle (Vlaams Brabant) en omgeving. Het geheel wortelt in enkele generaties kosters uit eenzelfde familie: eerst werd een - traditioneel - mannenkoor opgericht, dat later overging naar gemengd koor. Vervolgens werden een eigen orkest en jeugdmuziekschool uitgebouwd onder leiding van Jan Devillé, later onder Dirk Ottoy (dit alles in de schoot van de Jan-Niklaasstichting die zich inschreef in de filosofie van de gekende Antwerpse Halewynstichting). Sinds 1990 staat het Bhag-ensemble op eigen benen, en vanaf 1992 verder opnieuw o.l.v. Dirk Ottoy, directeur van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans te Halle. In de afgelopen jaren werden ook enkele projecten opgezet onder leiding van externe dirigenten.

Het ensemble verzorgt regelmatig concerten in samenwerking met goede amateurkoren en jonge talentvolle musici. Daarbij worden ook professionele muzikanten aangetrokken om de soli in te vullen. Eén van de voornaamste betrachtingen in de programmering van het Bhag-ensemble is om van elk concert een belevenis te maken die versterkt wordt door een doordachte samenhang van de gegevens die een publiek bij de beluistering beïnvloeden. Zo tracht men bijvoorbeeld telkens de plaats van uitvoering aan te passen aan de gebrachte werken, of bv. kortere werken te sublimeren door ze vanuit een bepaald gezichtspunt samen te brengen en ze eventueel in te kaderen met bijkomende elementen. Sinds de jaren zeventig al krijgen de spelende leden van het orkest de unieke kans om als liefhebber-muzikant (barok)muziek van binnenuit te ontdekken met de uitvoering van vele belangrijke werken van J.S. Bach (o.a. Actus Tragicus en andere cantates, Weihnachtsoratorium, H-moll-messe, Johannespassie, Orkestsuites, enz.), Schütz, Vivaldi, Buxtehude, Handel, en talloze andere componisten.

Vanaf 1990 (onder de naam Bhag-ensemble) verzorgde het ensemble o.a. Italiaanse renaissancemuziek (Monteverdi,...), kantates, alsook profane werken en concerto's van Bach, anthems van Purcell en Handel, de Don Quichotsuite en andere werken van Telemann, de Johannespassie van Reinhardt Kaiser, muziek van Keyper, Corelli, Simpson, Schein, enz... Ook vroeg-klassieke muziek (pianoconcerto van Mozart, enkele symfonieën van Mozart, Kozeluh, J.Chr. Bach, Fr.X. Richter) en operette (de Fledermaus van Johann Strauss) werden geprogrammeerd. Later volgden zeer gesmaakte opvoeringen van het Stabat Mater van Vivaldi en Pergolesi gebracht in de mooi gerestaureerde Sint-Martinusbasiliek van Halle.

Het orkest ging zich in de loop der jaren ook zelfstandig ontwikkelen en trad niet meer uitsluitend op als begeleidingsorkest op. Er werd zelfs twintigste-eeuwse muziek gespeeld van Hindemith, Orff, Britten, Bartok, ..., en ook eigen composities van enkele orkestleden! Toch lag aldoor het belangrijkste accent op renaissance en vnl. barok.

In 2005 besloot het Bhag-ensemble alle instrumenten uit te rusten met darmsnaren en te spelen in een "barokke" 415hz-stemming, wat de eenheid in uitvoering en klank ten goede komt, en een meer authentieke benadering van de gespeelde werken mogelijk maakt. Deze manier van werken is vrij uitzonderlijk in het liefhebbersmilieu, maar was wel een logische stap voor het ensemble: een stijlbewuste omgang met de muziek heeft sinds haar ontstaan altijd mee de eigenheid van de groep bepaald, dit ook onder invloed van de professionele Oude Muziek beweging die in dezelfde periode haar ontwikkeling gekend heeft. Zonder de pretentie te willen hebben om dé historische authentieke uitvoeringen te kunnen brengen, houdt het ensemble gewoon van de pure "authentieke" muzikale beleving.

Vanaf midden jaren tachtig tot 2005 was Dirk Ottoy de vaste dirigent van het Bhag-ensemble. Na 2005 stond het daarnaast ook regelmatig onder leiding van de dirigenten van de samenwerkende koren of van gastdirigenten. Enkele namen: Arnout Malfliet, Jacques Vanherentals, Hugo Boon, en recentelijk Gilbert Grosse Boymann (D). Telkens personen die opgegroeid zijn in de zogenaamde oude muziek beweging, of ze minstens sinds jaren genegen zijn. Zo werden de Messiah van Handel geprogrammeerd, de Johannespassie van Bach en zijn Weinachtsoratorium en Magnificat. Voorts nog meer Bach-kantates, een programma rond Marc Antoine Charpentier (met o.a. zijn bekende Te Deum), rond de muziek van Schütz, rond laat-barokke componisten als Carl Philip Emmanuel Bach, Wilhelm Friedmann Bach, Gottfried August Homilius, Matthias Georg Monn, Franz Xaver Richter, enz.